رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقدی بر فسادستیزی درودگر| چرا سازمان لیگ گزارش درآمد‌های خود را منتشر نمی‌کند؟

12:37 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۹۷۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین اظهارنظر خود ادعا کرده است برای از بین بردن فساد در تبلیغات محیطی گام برمی‌داریم.

- مبارزه با فساد در هر حوزه‌ای اقدامی قابل ستایش است، اما برای رونمایی از فساد سازمان یافته در هر مجموعه‌ نیاز به شفافیت در ساختار مالی است؛ همان شاخصه‌ای که در سازمان لیگ فوتبال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد به طوری که میزان درآمدزایی در فصول گذشته از محل تبلیغات محیطی مشخص نیست.

طبیعتاً اگر شفافیت مالی در این میان وجود داشت امروز بسیاری از مدیران باشگاه‌های لیگ برتری را دفاع از حقوق و منافع خود مصمم‌تر از هر زمانی گام برمی‌داشتند، اما وقتی که هیچ سند و گزارشی در خصوص درآمد‌های ناشی از تبلیغات محیطی وجود ندارد اساساً امکان بررسی و تحقیق نیز وجود ندارد به همین دلیل حتی اگر فسادی هم در این مجموعه وجود داشته باشد قابل اثبات نیست.

*شکایت به جای شفاف‌سازی

اینکه صادق درودگر و دیگر همکاران وی در هیئت رئیسه سازمان لیگ اساس کار خود را برای مبارزه با فسادستیزی بنا نهاده‌اند امری قابل تقدیر است، اما بهتر است قبل از این رسالت بزرگ، آن‌ها درباره میزان درآمد‌های حاصله از این محل توضیحاتی را به صورت شفاف و جامع به افکارعمومی ارائه دهند تا مردم متوجه شوند چه فعل و انفعالاتی صورت گرفته و چه مقدار از این محل به حساب باشگاه‌های لیگ برتری واریز شده است.

البته که محل بحث تنها تبلیغات محیطی نیست بلکه درآمد‌های دیگر ناشی از برگزاری مسابقات نیز در این بین محل بحث است که هیچ گونه شفاف‌سازی در خصوص آن‌ها نیز انجام نگرفته است. به عنوان مثال ماجرای سهم سازمان لیگ از قرارداد حرفه‌ای بازیکنان با باشگاه‌ها که با اعتراض جدی کاپیتان‌های استقلال و پرسپولیس و دیگر بازیکنان فوتبال ایران مواجه شد یکی از این مباحث بود که سازمان لیگ به جای شفاف سازی ترجیح داد از کاپیتان استقلال به واسطه طرح این موضوع و انتقاد از مدیریت این سازمان به کمیته انضباطی شکایت کند. هرچند که در نهایت کمیته انضباطی وریا غفوری را در این ماجرا تبرئه کرد، اما به یاد نداریم سازمان لیگ بابت این اتفاق عذرخواهی کرده و یا با انتشار اسناد و مدارک مرتبط درباره این موضوع پاسخگو باشد.

*ابهام در درآمد‌های دیگر سازمان لیگ از محل برگزاری مسابقات

از طرفی برای بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری این پرسش مطرح است که درآمد سازمان لیگ با یک رسانه خاص که به صورت اختصاصی بازی‌های لیگ بیستم را پوشش تصویری می‌داد و در فضای مجازی اقدام به انتشار این تصاویر می‌کرد چه مقدار بوده و درآمد این محل کجا و به چه شکلی هزینه شده و سهم باشگاه‌ها از آن محل چقدر بوده است؟

موضوع درآمد‌های دیگر سازمان لیگ از محل برگزاری مسابقات نیز همچنان جای ابهام دارد تا زمانی که این سازمان گزارشی شفاف در خصوص درآمد‌های خود از حوزه فوتبال ارائه نکند نمی‌توان متوجه شد درودگر و همکارانش در سازمان لیگ تا چه میزان به رسالت واقعی خود بابت مبارزه با فساد به درستی عمل کرده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *